Proč máme metodičku prevence?
- Zabývá se rizikovým chováním ve škole, vyhledává rizikové chování
- Organizuje preventivní programy a aktivity
- Stará se o příjemné a dobré klima školy
Náplň práce
Metodické a koordinační činnosti:
- koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy,
- koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů,
- metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů,
- koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů,
- koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti,
- koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými) a dalšími zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů,
- kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů,
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů,
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti:
- zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogických pracovníků školy,
- prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností,
- vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů.
Poradenské činnosti:
- vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli),
- spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole,
- příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Konzultační hodiny
Kdy se na ni obrátit?
Pokud se tě týká nebo dotýká:
- posmívání
- šikana (úmyslné a opakované ubližování spolužákovi a používání k tomu agrese a manipulace)
- kyberšikana (šikana v kyberprostoru – internet, mobilní telefon)
- závislostní chování (alkohol, drogy, léky, kouření, ..)
- agrese, násilí
- sebepoškozování
- domácí násilí
- netolismus (závislost na virtuáních drogách)
- vyhrožování, vydírání
- vandalismus (poškozování a ničení školního majetku, věcí spolužáků)
- sexuálně rizikové chování (např. intimní foto na internetu, zasílání mobilem, nahrávání na video)
- poruchy příjmu potravy (bulimie, mentální anorexie)
- rasismus
- xenofobie (odpor, nedůvěra, nepřátelství ke všemu cizímu a strach z cizího)
- intolerance (nesnášenlivost, nedostatek respektu k jiným způsobům chování a jednání)
- záškoláctví
- gambling
- sekty (náboženské nebo politické skupiny)